Barnvakt

Ja idag har jag för första gången varit barnvakt åt L. Han är ju snart två månader så, allt gick bra han var nöjd och parade lite men långa farbrorn först men sen... Ja då passade han på att spy på mig, jaja bara att byta kläder på mig och innan jag han byta hans tröja så sket han också, eller bajsade kanske det heter. Så på med ny tröja och blöja sen tog han nappen och somnade. Hur lätt som helst. Sen blev det en tur till öb med syrran och lite andra ärenden, hämta ungar på skola och förskola, nu sitter jag här i lugn och ro. Livia dansar disco med Hanna på hennes rum och Elina leker uppe med en kompis. Mannen vilar i soffan. Kanske dax att fixa lite middag snart då. Idag blir det panerad torsk med potatismos och filsås.

förkyld

Ja då har barnen börjat skola och förskola, som ett brev på posten kom den, förkylningen, med dunder och brak.
hade en jättetrevlig kräftskiva i fredags med nära och kära, kräftor, paj och lite vin, mums. Elina fick inte spela fotbollsmatch på lördagen eftersom hon fortfarande har ont i armen, men hon fick sitta med på bänken i alla fall. Hoppas att det där armeländet blir bra snart, tycker såå synd om henne när hon går och håller i armen. Idag firade vi pappa och D som hade kalas, Livia var i sitt essä och sprang runt och undersökte allt hon fick tag på hemma hos dom. Hon är ett riktigt busfrö men glimten i ögat har hon, vår minsting. Ska ha lite godisförbud här hemma ett tag nu, blir ju lite extra godis under ledigeten med bilresor och semester, men nu har vi tillsammans med barnen bestämt att inget godis på en månad, klarar alla det så ska vi gå på bio, barnen väljer film. Det ville dom. Imorgon dax att lämna Livia på förskolan för andra gången för se om det går lika bra som i fredags.

Akuten

Ja då har man tillbringat ytterligare några timmar på akuten, denna gången med Elina. Hämtade henne på skolan, då berättade fröken att hon ramlat av gungan idag och landat på armen. Hon kunde röra armen lite, var svullen på överarmen, ringde sjukrådgivningen och dom tyckte att vi skulle åka in till falun. Lämpade av två barn hos svärmor. Gillar inte systemet på akuten först ska man köa för att träffa in sköterska som klämmer och känner, sen ska man vänta och vänta på en läkare, som när han äntligen kommer klämmer lite han också, pratar så jag får översätta till Elina vad han säger. Vill inte röntga för att hon kan röra lite på armen så han trodde inte att det var nått brott. Hoppas att han har rätt annars ska akuten få höra på annat. Vi skulle återkomma om två dagar om det inte var bättre.Då kan vi ju vänta och köa igen...på akuten. Nåja hoppas hon är bättre imorgon i alla fall, vi skulle ge henne värktabletter. Hoppas stackaren kan sova med sin värk.

sjuka barn

Ja nu har alla barnen haft feber i olika omgångar, man blir ju lite inlåst i hemmet liksom, med en liten kamin i famnen. Passade på att torka lite fönster då barnen vilade igår, skönt att få det gjort innan man börjar jobba. Idag är Livia frisk så vi ska fortsätta inskolningen nu.

home sweet home

Det är ju positivt att det är skönt att komma hem. Har haft en jättemysig helg i Stockholm, trevlig fest hos våra vänner C&F så nu har vi firat att dom gift sig. STrosade lite längs drottningatan på lördag em, åt på vår standard resturang där innan vi åkte till hotellet i täby. Installerade oss på rummet sedan tog vi Roslagsbanan till festen. Hittade till och med tillbaka till hotallet senare på natten fast vi hade tagit ett och annat vinglas. Njöt av hotellfrukosten men hade önskat ac på hotellrummet. Lite shopping i Täby centrum, present till goa barnen som vi saknat. Sen skulle sj ta oss hem igen mot Borlänge, gissa om det höll tiden?? Nej inte en chans jag fattar inte hur tågen jämt kan vara försenade, lokföraren hade blivit sjuk så en ersättare ringdes in, 40 minuters försening. Jättevarmt på tåget en medpassagerare frågade konduktören om det gick att göra nått åt värmen, han log och svarade - Det är ju riktigt svalt här (30 grader) det brukar vara 35-40 grader. Men hallå, vill dom inte att folk ska åka tåg, sitta och svettas på ett tåg i flera timmar då det dessutom alltid är försenade. Nej nu åter till vardagen, imorgon börjar Hanna i 3.an Elina i F-klass och Livia ska skolas in på dagis. Vart tar åren vägen!!

Glädje

Att se lyckan i Livias ögon då hennes pappa blåser upp en jätteballong, lika stor som henne, dom bollar och leker med denna ballong alla barnen. Pang, glädjen försvinner så fort då ballongen går sönder, förtvivlat ger hon mig ballongbitarna och pfuu pfhuu i hopp om att jag kan blåsa upp den igen.
Tänk va härligt att vara 1 år, vad lite det behövs och hur nära varandra glädje och förtvivlan ligger. Som tur är går hon lätt att distrahera in i någon annan sysselsättning.
Fredag kväll och ett glas rött vin till en grillad köttbit, supermysigt, badväder och barnen är lyckliga.
Denna lör-sön ska vi vara bara vara vuxna, vi lämnar barnen i goda händer, svärmor och mormor delar på dom.
Vi ska bo på hotell och mysa, äta en låång hotellfrukost på söndag morgon, vi laddar våra batterier med kärlek inför allt som komma skall den mörka hösten. Älskar att vara med mina barn men vet hur nyttigt det är att vara infrån dem en kort stund också. Man måste ju hålla kärleken vid liv också mellan blöjbyten och bolibompa. Jag har ju tänkt bli gammal och grå med min man och fortfarande kär.

ung

Fick idag visa leg på systemet!! Killen i kassan frågade om leg och jag fiskade glatt upp det ur plånboken, såg ut som han skämdes, sen sade han - DU ser yngre ut. HAHA jag bara sög åt mig kommentaren. Inte illa det var ju trots allt 15 år sedan man var 20. Kanske man ska prova åka som ungdom på tåget mot Stockholm på lördag också då!!

Jobb

Idag var det planeringsdag på jobbet, så jag var med på den. Mamma var barnvakt, både mormor och syrran var här och höll henne sällskap. Det hade gått jättebra och  Livia var supersnäll, tills jag kom hem. Då blev det tjurigt minsann. En liten försmak inför förskolestarten kanske. Ganska slut i huvudet efter en dag på jobbet, med mycket kacklande. Lite fundersam är man ju hur hösten kommer att bli eftersom förskolan ska renoveras, men inget vet nått tydligen.
Har till och med kört bil en gång utan mannen bredvid mig, hade visserligen mamma i baksätet men ingen som sade åt mig hur jag skulle köra. Vi åkte till maxi sen vidare till coop blev även lite sightseeing ut till tyllsnäs udde, mest för att köra lite extra. Ska försöka att köra lite varje dag nu tror jag, man behöver ju träna och bli van med bilen. Var ju mycket lättare att köra körskolans bil än våran sega volvo.

firat

Ja middag blev det på resturang igår, jag åt file mignon och mannen plankstek, svärmor och svågern följde också med. Fick en jättevacker blombukett av dom också. Sen tog vi efterrätten hemma det blev en kaffedrink, mums. Sen kom nästa svåger och vi korkade upp det mouserande vinet. När barne gått och lagt sig blev det kortspel, först utslagspoker, sedan plump. Jättetrevlig kväll. Tyvärr blev några ganska fulla och dryga, vi fick även två övernattningsgäster. Lite seg dag idag.

körkort

Skrev teoriprovet igår, 65 frågor jag hade 61 rätt och gränsen för att bli godkänd var 52. Skapligt nervös inför uppkörningen imorse men det gick hur bra som helst, fick backa runt hörn, parkera, köra stadstrafig, många rondeller med både höger och vänstersväng. Motorväg mot falun avfart ornäs sen tillbaka mot staden.Även om det känns bra så vet man inte hur dom bedömer men jag fick godkänt utan anmärkningar. Nu gäller det att prova köra ensam också!! Ikväll ska vi fira, blir nog middag på resturang akropolis i kvarnsveden för det tycker jag att jag förtjänar.

Fullt hus

Idag var det fullt hus här hemma. C&F med barnen är på besök från storstaden, sen kom L med lillpojken och M&J med barnen. Så 9 barn blev det i åldern 5 veckor till 9 år. Trevligt var det. Mitt i alltihopa 10 kg köttfärs att dela upp men det skötte maken utomordentligt så jag fick vara lite med Lukas och han var jättesnäll. Skrek nästan ingenting. Imorgon hoppas vi på fint väder och kanske en tur till säterdalen och strutsfarmen med gästerna.

Idag var det fullt hus här hemma. C&F med barnen är på besök från storstaden, sen kom L med lillpojken och M&J med barnen. Så 9 barn blev det i åldern 5 veckor till 9 år. Trevligt var det. Mitt i alltihopa 10 kg köttfärs att dela upp men det skötte maken utomordentligt så jag fick vara lite med Lukas och han var jättesnäll. Skrek nästan ingenting. Imorgon hoppa svi på fint väder och kanske en tur till säterdalen och strutsfarmen med gästerna.

Ännu en körlektion

Ska det vara så svårt att blinka då man ska ut ur en rondell!! Tänk om alla gjorde det vad mycke enklare det skulle vara att övningsköra. Nej rondell betyder tydligen, kör hur du vill och skit i andra. Ja och i Borlänge finns det ju typ 45 rondeller så det blir ju en hel del rondellkörning på lektionerna.

Klitten

Ja idag kom vi hem från Klitten, det lilla paradiset i bergen, vadå paradis tänker man då, med utedass, inget rinnande vatten, mygg, knott och andra insekter. Men faktiskt är det så att där kan man bara vara, en paus från vardagen som vi alla behöver ibland, att sitta på verandan och lyssna på stillheten, och en och annan hund som skäller i fjärran. Att tillbringa en stund i en slogbod vid en sjö, grilla korv, titta på barnen som fiskar och leker och se hur männen försöker få upp den där stora öringen som alla vill ha. Men fiskelyckan uteblev. En stunds eftertanke till surrandet av mygg.
Att se barnens ögon tindra när dom leker i bäcken i flera timmar i sträck och inte ens vill göra en paus för att äta mat. Att se Hannas lycka när hon fiskar upp en aborre på 29 cm (Jonny mätte den) och Elina då hon metar upp en mini abborre, men för henne hade storleken ingen betydelse för hon fick napp

Att höra Livia gå runt i byn gnäggandes och vänta på att få se hästarna, som hade ett jättegulligt för.  Barnen ville gå till dammen en kväll och titta, så fort vi kom dit ville dom bada. I brist på badkläder så fick dom bada nakna, det var iskallt i vattnet. När Livia fått av sig kläderna tittade hon sig runt sen hoppade hon rakt ner i en vattenpöl, ganska djup, och badade i den. Alla barnen skrek när dom badade för det var så kallt.

Visst det ösregnade ibland, barnen bråkade ibland, Livia tjurade titt som tätt men ändå så är detta min farmors lilla paradis. Här lekte vi som små, byggde kojor, gömde oss i åker, matade kaniner och andra djur, försökte även få upp en kusin på koryggen vid nått tillfälle, många fina minnen från klitten. Och nu får jag ge mina barn egna fina minnen härifrån. Avslutade med att grilla ett par abborrar och titta på fullmånen ovanför trädtopparna.

cykeltur

Började dagen med en körlektion, gick väl sådär, tränade på eco driving, parkering och lite följa skyltar. Jaja så småningom kanske man kan klara en uppkörning också. Sen packade vi lite inför älvdalsresan imorgon. Vi brukar cykla ganska mycket med barnen, dom tycker att det är roligt och så får vi frisk luft och motion. Idag slog vi på stort och började med att cykla till mjälga och affären olles fiske, sen drog vi vidare ända upp till svärmor i skräddarbacken. Men vi gick uppför några backar, Elina fick ont i benen, men va duktiga barnen är att cykla och Livia hon hejar på i cykelsitsen. Gissar att det blev närmare 2 mil på cykel idag.

Furuvik

Ja i måndags blev det furuvik och ibland lyckas man ha tur med vädret, sol hela dagen och varmt. Jag är helt fascinerad av schimpanserna där, vilken kontakt dom har med sin skötare, dom gosar gärna med henne och hon är en del i deras flock. Hon varnade alla besökare för att gå fram till apor utomlands för att knäppa kort med dom, apor går bara ihop med människor om de antingen är uppfostrade av dom eller drogade, och det andra alternativet är det som gäller utomlands. Men annars är jag besviken på utbudet av djur på furuvik, dyrt inträde för så lite djur enligt mig. Men en intressant sak hände inne hos kängururna, man går igenom deras hägn på en väg med ett litet staket på sidorna, med en skylt att man inte får kliva över staketet. Men helt plötsligt såg vi att det rörde sig innanför staket, nått färglatt, inte en känguru alltså. Nej en förälder med en liten flicka som tydligen blivit kissnödig inne hos kängururna, och det var säkert 10 meter till utgången så dom hann väl inte då!!! Men vart är respekten för djuren nånstans kan man undra, kliver man bara in i en hage med vilda djur för att uträtta sina behov? Jag fattar ingenting. Efter djuren blev det karusellåkning för alla barn och alla karlar, vi brudar vi höll oss på backen. Bästa karusellen var tydligen riktiga berg och dalbanan, även för Elina. Livia premiäråkte karusell också. Skrek lite då hon fick lov att kliva ur karusellen då den var slut. Avlutade dagen med ett bad i poolen och middag på max. Barnen sov gott då vi landade hemma vid nio på kvällen.